سومین نشست گروه کاری آموزش کرمانشاه برگزار شد - معاونت آموزشی
تأکید بر بهبود کیفیت آموزش و نقش محوری آموزشهای پایه مدارس در توسعه پایدار
سومین نشست گروه کاری آموزش کرمانشاه برگزار شد

سومین جلسه گروه کاری آموزش استان کرمانشاه با حضور روسا و نمایندگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان در سالن جلسات خانه معلم کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سومین جلسه گروه کاری آموزش استان کرمانشاه روز یکشنبه، ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۴، با حضور روسا و نمایندگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان در سالن جلسات خانه معلم کرمانشاه برگزار شد.
محورهای اصلی بحث و تبادل نظر
در این نشست تخصصی، تحلیلی جامع از وضعیت آموزشی در سطوح مختلف، از آموزش و پرورش تا دانشگاهها، ارائه شد. از جمله محورهای اصلی دستور کار این جلسه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. بررسی روند آموزشی دانشآموزان استان، شناسایی چالشها و مشکلات و ارائه راهکارهای عملیاتی
۲. توجه به ارتقای سطح علمی دانشآموزان و بهبود رتبه کنکور استان در سالهای آینده
۳. تشکیل کارگروه تخصصی اطلس دانایی با هدف پایش و بهبود شاخصهای آموزشی
۴. بررسی الگوی پیشنهادی آموزشهای مهارتی و اشتغالمحور برای دانشآموزان
تأثیر سوابق تحصیلی و ضعف پایهای دانشآموزان
دکتر رضا آقایاری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی، با خیرمقدم به حضار، به تأثیر مستقیم نمرات نهایی بر نتایج کنکور سراسری اشاره کرد و اظهار داشت: رتبهبندی داوطلبان بر اساس تراز کنکور انجام میشود که بخش عمدهای از آن متأثر از سوابق تحصیلی است.
وی افزود: انتخاب رشته داوطلبان نیز تابعی از رتبه، تراز آزمون و سوابق تحصیلی آنان است.
دکتر آقایاری با تأکید بر نقش کلیدی معدل در تعیین رتبه و تراز داوطلبان، یکی از چالشهای اساسی را ضعف پایهای دانشآموزان در مقطع دبیرستان عنوان کرد و گفت: این ضعف به حدی است که کمیسیون موارد خاص در دانشگاهها مجبور به رسیدگی به موارد متعددی شده است.
وی تصریح کرد: ضعف آموزشی در دوره دبیرستان، تأثیر مستقیمی بر کیفیت ادامه تحصیل در دانشگاه دارد و برای رفع این مشکل، باید راهحلهای اساسی بهویژه در پایههای دهم تا دوازدهم با محوریت پایه دوازدهم ارائه شود.
ساختار و اهداف گروه کاری آموزش
در ادامه، دکتر اسماعیل میرزایی قلعه، مدیر امور آموزشی دانشگاه رازی، با خیرمقدم به اعضا، توضیحاتی درباره ساختار و دستورالعمل جلسه ارائه داد و اعلام کرد: این نشست، سومین جلسه از دور چهارم فعالیت گروه کاری آموزش استان است که دستور کار آن به صورت دورهای و هدفمند تعیین شده است.
وی همچنین به تشریح فرآیند پذیرش دانشجو، ظرفیتهای دانشگاهی و معیارهای رتبهبندی داوطلبان پرداخت.
آموزش پایه، ریشه توسعه آینده کشور
دکتر جمال فتحاللهی، رئیس دانشگاه رازی، با اشاره به جایگاه رفیع آموزش، اظهار داشت: بالاترین مرجع تصمیمگیری در استان، شورای برنامهریزی و توسعه است که کارگروههای تخصصی از جمله کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری را شامل میشود. اهمیت گروه کاری آموزش زمانی آشکار میشود که خروجیهای آن بتواند در سیاستگذاریهای کلان استان اثرگذار باشد.
وی در تبیین نقش بنیادین آموزش پایه در توسعه آینده کشور، به دیدگاه یکی از نظریهپردازان اقتصادی اشاره کرد و افزود: برای پیشبینی آینده یک کشور، باید به کیفیت آموزش و پرورش، بهویژه آموزش پایه، توجه کرد. اگر دانشآموزان امروز در مقطع ابتدایی آموزش باکیفیتی دریافت کنند، میتوان امیدوار بود که آینده آن کشور تضمین شده است.
دکتر فتحاللهی کیفیت آموزش را منوط به توجه به مقوله آموزش و جایگاه معلمان دانست و تصریح کرد: اگر معلمان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارای جایگاه شایستهای باشند، بستر لازم برای ارتقای کیفیت آموزش فراهم خواهد شد.
توسعه درختی با ریشههای آموزش
ایشان در ادامه با تشبیه زیبای توسعه به یک درخت، نقل قولی از یکی از اقتصاددانان کشور ارائه داد: ریشه درخت توسعه، فرهنگ است و بستر و نظام و زمینه ساز آن، آموزش. تنه این درخت، نظام سیاسی است که به ریشهای به نام فرهنگ وابسته است. آموزشهای پایه، نه تنها توسعه را رقم میزند، که فرهنگ لازم برای پایداری آن را نیز فراهم میکند.
وی با اشاره به ترکیب حاضرین در جلسه، خاطرنشان کرد: حضور چهرههای اثرگذار در توسعه استان در این نشست، نشاندهنده عزم جدی برای سرمایهگذاری بر روی آموزش است.
جایگاه امیدوارکننده کرمانشاه در عرصه آموزش عالی
رئیس دانشگاه رازی هدف از تشکیل این جلسه را همفکری و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آموزشی استان عنوان کرد و افزود: اگرچه بسیاری از تصمیمات در سطح کلان گرفته میشود و خارج از اختیارات استان است، اما باید با هماندیشی و ارائه راهکارهای بومی، برای بهبود شرایط موجود تلاش کنیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به خروجی آموزش و پرورش که وارد دانشگاه میشوند، خبر امیدوارکنندهای از وضعیت آموزشی استان بهویژه در حوزه آموزش عالی ارائه داد و گفت: بر اساس آمار، جایگاه شاخص توسعه انسانی استان کرمانشاه در سطح کشور رتبه ۱۸ است. همچنین، طبق رتبهبندی ISC در سال ۱۴۰۴، دانشگاه رازی رتبه هشتم را در میان ۶۸ دانشگاه جامع کشور کسب کرده و کرمانشاه پس از شهرهای بزرگ، به عنوان ششمین شهر دانشگاهی ایران شناخته میشود.
در پایان جلسه، حاضرین به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و بر عزم جمعی برای ارتقای کیفیت آموزش در استان تأکید شد.